June 13, 2024
На сьогодні обговорюються різні аспекти використання ШІ в навчальних закладах, і одним із найголовніших питань є законодавче врегулювання цього процесу. Законопроєкт передбачає впровадження ШІ у процес навчання та організацію освітнього процесу для вдосконалення освіти студентів. Однак, є чіткі вказівки стосовно того, які функції ШІ можна використовувати, наприклад, для автоматизації системи оцінювання або створення індивідуальних програми навчання або інтерактивного подання матеріалу. Однак один із потенційних наслідків впровадження такого законопроєкту для студентів полягає у збільшенні ризику плагіату. З використанням ШІ у роботах та завданнях може виникнути ситуація, коли студенти неправомірно скористаються програмним забезпеченням для написання своїх робіт, що призведе до порушення академічної чесності та недоброзичливого впливу на їхні навички та самовизначення. Закон буде поширюватися на різні види освітньої та наукової діяльності та зачіпає і здобувачів освіти, і викладачів, і рецензентів. Йдеться також про вступні випробування, олімпіади тощо. За порушення норм та правил зазначено покарання законом:
- Зокрема можуть відрахувати з навчального закладу або позбавити стипендії чи наукового ступеня.
-Людина не може вважатися автором академічного твору, якщо він сформований чи згенерований комп'ютерною програмою в автоматичному режимі. Якщо ж автор користувався штучним інтелектом, він має зазначити це в методиці формування чи послатися на програму. Тобто вказати, яким чат-ботом ШІ користувався.
- Видавець може відмовити, якщо побачив у творі порушення доброчесності. А якщо ці порушення побачили в уже опублікованому творі, його можуть відкликати, і сам твір вважатиметься неопублікованим.
- Із найсуворішого, за порушення закону можуть, зокрема, виключити з вченої ради, позбавити права брати участь у конкурсах отримання грантів, відрахувати із ЗВО, позбавити наукового ступеня, вченого звання чи кваліфікаційної категорії, а також нагород і звань, звільнити з закладу освіти чи наукової установи. Але також можуть просто провести виховну бесіду чи обійтися усним попередженням.
- Санкції застосовуватимуть від року до трьох. Застосовувати можна одразу декілька санкцій.
Що б уникнути таких ситуацій варто використовувати штучний інтелект, як додатковий ресурс, а не основне джерело знань. Законопроєкт також враховує питання етики використання ШІ в освіті. Він передбачає створення етичного кодексу який включає в себе справедливість, прозорості та захист приватності студентів. Одним із ключових пунктів законопроєкту є забезпечення доступності освіти для всього суспільства.Він має забезпечити індивідуальний підхід до навчання та допомагати людям з обмеженими можливостями здобути якісну освіту.
Прийняття цього закону має на меті створення більш справедливої, ефективної та доступної системи освіти. Він сприятиме розвитку інновацій у сфері освіти та забезпечить високий рівень якості навчання для всіх груп населення. До прикладу можемо взяти іноземні навчальні заклади які успішно впроваджують ШІ в освітні програми, що показують його потенціал для покращення навчального процесу в Україні, наприклад: (University College London) Велика Британія або (University of New South Wales) Австралія - впровадження таких інновацій в українській освіті сприятиме підвищенню її якості, доступності та ефективності, відповідаючи вимогам сучасного світу та забезпечуючи студентам найкращі можливості для навчання та розвитку.
авторка: Торопчина Анастасія